Po 30 rokoch sa 14. júna 2019 na Košickej detskej historickej železnici opäť križovali vlaky! Umožnila to obnovená výhybňa VPRED, ktorú bolo potrebné postaviť takmer odnova po tom, čo bola v roku 1989 rozobratá, ako nepotrebná. Práce mohli byť vykonané vďaka nadšeniu dobrovoľníkov, podpory sponzorov a najmä vďaka podpore takmer 90.000.- eur, ktorú železnička získala z európskych fondov. Obnovenie druhej koľaje umožní zvýšenie prepravnej kapacity obľúbenej turistickej úzkokoľajky a ešte viac zatraktívni železničku. V obnovenej stanici zároveň pribudli slepé odstavné koľaje na deponovanie vozňov.
„Likvidácia druhej koľaje vo výhybni Vpred začala v roku 1989 a nám sa ju takmer presne po 30 rokoch podarilo obnoviť, Výhybňa bola vždy súčasťou železničky svojím spôsobom v nej dotvárala atmosféru „veľkej“ železnice. Obnovená výhybňa zvýši priepustnosť trate, umožní flexibilnejšie reagovať na záujem cestujúcich a umožní križovanie nielen verejných, ale aj pracovných a služobných vlakov,“ vysvetlil Ľubomír Lehotský, predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktoré turistickú atrakciu prevádzkuje.
Prostriedky na obnovu koľajiska získalo združenie z európskych fondov. Ide o súčasť cezhraničného Slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc – Košickej detskej historickej železnice (KDHŽ) a železnice v Miškovci - Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV). Projekt je financovaný z prostriedkov Európskej únie prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja z programu Interreg.
Úplná stavebná obnova koľajiska vo výhybni VPRED trvala viac ako mesiac za plnej prevádzky. V stanici boli položené štyri výhybky, osadených bolo takmer 130 metrov koľaje č. 2 a pribudlo tiež vyše 130 metrov odstavných koľají. V celej stanici bol úplne vymenený koľajový zvršok. Stavebné práce realizovala spoločnosť Koľajové a dopravné stavby, s. r. o. Košice, ktorá sa už aj v dávnejšej minulosti podieľala na oprave a záchrane trate detskej železnice.
„V uplynulých troch desaťročiach ide o najväčšiu investíciu do infraštruktúry železničky a navyše do majetku mesta Košice. Ešte vlani sa nám z rovnakého projektu podarilo dokončiť stavbu prvej staničnej budovy. Investície do rozvoja a obnovy tešia našich návštevníkov, aj preto ich každoročne pribúda,“ priblížil Lehotský. Počet návštevníkov sa uplynulých sedem rokov podarilo zdvojnásobiť.
Nadšenci z občianskeho združenia sa snažia železničku pozdvihnúť od roku 2012, kedy po štátnom železničnom dopravcovi prevzali jej prevádzku. Postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov na železničke a udržali nielen pravidelnú prevádzku unikátnych parných lokomotív, ale obnovili najmä dobrovoľnícky duch a detskú obsluhu, na ktorej sa podieľajú deti z košických základných a stredných škôl.
Obsah tejto tlačovej správy neprezentuje oficiálne stanovisko Európskej únie.