Maťko, Kubko a Samko sú familiárne názvy letných vozňov Košickej detskej historickej železnice. Pamätajú si ešte aj otvorenie jednej z prvých pionierskych železníc na Slovensku v roku 1955, ba aj oveľa viac.
Vonkajšie poveternostné podmienky, drsná čermeľská klíma a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na najpoužívanejších vagónoch Košickej detskej historickej železnice svoje stopy. Tie si aj po rokoch priebežných renovácii vyžiadali väčšie zásahy.
„Pustili sme sa postupne do veľkej renovácie až generálnej opravy našich najobľúbenejších vagónov. V priebehu dvoch rokov prejdú rozsiahlou obnovou pod dohľadom odborného reštaurátora,“ hovorí riaditeľ Detskej železnice Košice Ľubomír Lehotský.
Do obnovy historických vozňov, ktoré patria medzi národné kultúrne pamiatky, sa mladí železničiari pustili nielen vďaka všeobecnému nadšeniu dobrovoľníkov, ale aj finančnej sponzorov, najmä AŽD Praha, s. r. o. a podpore grantu Obnovme si svoj dom z prostriedkov Ministerstva kultúry SR.
„Sme radi, že unikátne technické kultúrne pamiatky aké v Košiciach máme, majú aj svojich tútorov. Len vďaka ich pomoci môžeme obnoviť a predĺžiť život unikátnych vozidiel, ktoré nemajú na Slovensku páru. Veríme, že výsledok snaženia poteší našich cestujúcich. Prvý s exponátov – vagón Samko - mohli vidieť už túto zimu počas atraktívnych mikulášskych jázd. Ďalšie sa zaskvejú, verím že už v plnej kráse, nadchádzajúcu sezónu,“ dodal Ľubomír Lehotský.
Vekovo najstarší vozeň Maťko (Ca/u 610 ) bol vyrobený v roku 1904. Pôvodne slúžil ako poštový vozeň na štiavnickej železnici. O niečo mladší Samko (Ca/u 621) je z roku 1910 a pôvodne jazdil ako plošinový nákladný vozeň. Najmladším zo série reštaurovaných vozňov je Kubko (Ca/u 620) z roku 1913. Po zrušení štiavnickej železnice vozne smerovali do Gelnice a odtiaľ boli v roku 1955 prevezené do žilinského depa, kde ich prerobili na výletné vozne pre pioniersku železnicu s typickým otáčavým operadlom. Kubko, tzv. cyklovozeň, prešiel v roku 2013 interiérovou úpravou, vďaka ktorej vznikol priestor na prepravu bicyklov a kočiarov.
Všetky tri vozne sú pamiatkovo chránené a zapísané v Ústrednom zozname pamiatok. Od svojho príchodu do Čermeľa v roku 1955 sú celoročne deponovené pod holým nebom. Dobrovoľníkom detskej železnice od začiatku fungovania tejto atrakcie chýba vyhovujúce zázemie na údržbu a odstavenie historických vozidiel.
Poslanci mesta Košice na svojom nedávnom zastupiteľstve jednohlasne rozhodli o zaradení Košickej detskej historickej železnice medzi pamätihodnosti mesta. Výnimočná atrakcia - cyklodrezinový ovál na konečnej stanici Alpinka – zas získala titul Zážitok roka 2024 v súťaži Košického samosprávneho kraja. Jediná detská železnica na Slovensku si v roku 2025 pripomenie 70. výročie vzniku. Viac na www.detskazeleznica.sk